Produkt dnia
Bon podarunkowy
Bon podarunkowy

100,00 zł

81,30 zł

szt.
Yoga Asany 0
Yoga Asany

Asany - dają stabilność, zdrowie, dają nam lekkość... Nieruchoma i wygodna pozycja ciała przyczynia się do wytworzenia psychicznej równowagi i przeciwdziała chwiejności umysłu. Asany nie są jedynie gimnastycznymi ćwiczeniami - są postawami. Do ich wykonywania potrzebne jest niezłomne postanowienie, czyste, przewietrzone miejsce i koc, podczas gdy do innych systemów treningu fizycznego potrzebne są duże przestrzenie i kosztowny sprzęt. Asany można ćwiczyć samemu, ponieważ poszczególne części ciała dostarczają niezbędnej wagi i przeciwwagi. Poprzez praktykowanie asan można rozwinąć sprawność, równowagę, wytrzymałość i dużą witalność. Asany były doskonalone w ciągu wieków, tak aby ćwiczeniu można było poddać każdy mięsień, nerw i gruczoł. Zapewniają ładną budowę ciała i utrzymują je w zdrowiu. Nie powodują przy tym stwardnienia mięśni; wzmacniają ciało, jednocześnie czyniąc je giętkim. Usuwają zmęczenie i kojąco oddziałują na nerwy. Jednak ich prawdziwe znaczenie polega na tym, że ćwiczą umysł i pomagają w jego opanowaniu.

Wielu aktorów, akrobatów, atletów, tancerzy, muzyków i sportowców również ma wspaniałą budowę ciała i znaczne nad nim panowanie. Jednak brak im kontroli nad umysłem, intelektem i samym sobą. Są oni często w dysharmonii wewnętrznej i rzadko można wśród nich spotkać zrównoważoną indywidualność. Często stawiają ciało ponad wszystko. Chociaż jogin nie zaniedbuje ciała, to nie myśli jedynie o jego doskonaleniu, lecz także o swych zmysłach, umyśle, intelekcie i wreszcie, duszy.
Poprzez praktykowanie asan jogin przezwycięża ciało i czyni je odpowiednim narzędziem dla ducha - wie, że jest ono dla niego niezbędne. Dusza bez ciała jest jak ptak pozbawiony możliwości latania.
Jogin nie boi się śmierci, ponieważ czas musi pobrać opłatę od wszystkiego, co żyje. Wie, że ciało ciągle się zmienia poprzez dzieciństwo, młodość i starość. Narodziny i śmierć są naturalnymi zjawiskami, lecz dusza im nie podlega. Jak człowiek wyrzucający zużyte ubranie, tak mieszkaniec ciała porzuca zużyte ciało i wchodzi w inne, nowe.
Jogin uważa, że ciało dał mu Bóg nie tylko dla przyjemności, ale też dla służby bliźnim w każdej chwili czuwania. Nie uważa go za swoją własność. Wie, że Bóg, który dał mu ciało, pewnego dnia je zabierze.

W wyniku wykonywania asan sadhaka (adept jogi) przede wszystkim zdobywa zdrowie, które jest czymś więcej niż samym tylko istnieniem. Nie jest to towar, który można kupić za pieniądze. Jest to cenny nabytek, zdobywany ciężką pracą; stan zupełnej równowagi ciała, umysłu i ducha. Zapomnienie o fizycznych i psychicznych odczuciach jest zdrowiem. Jogin uwalnia się od niemocy fizycznej i rozproszenia umysłowego poprzez ćwiczenia asan. W służbie ludzkości oddaje Bogu swoje czyny i ich owoce.

Jogin uświadamia sobie, że jego życie i zakres działania są częścią boskiego działania w przyrodzie, przejawiającego się i realizującego również w osobie człowieka. W uderzeniach własnego pulsu i rytmie oddechu rozpoznaje bieg czasu i pulsowanie powszechnego życia. Jego ciało jest świątynią zamieszkiwaną przez boską iskierkę. Czuje, że zaniedbywanie i odmawianie ciału jego potrzeb, myślenie o nim jako o czymś nieboskim, jest zaniedbywaniem i negacją powszechnego życia, którego jest cząstką. Potrzeby ciała są potrzebami boskiego ducha, który to ciało zamieszkuje. Jogin nie spogląda w niebo, aby znaleźć Boga. Wiem że jest On w nim samym jako jego antaratman {wewnętrzna jaźń}. Wyczuwa królestwo boże zarówno w sobie, jak i poza sobą; odkrywa że niebo jest w nim samym.

Nazwy asan nie są bez znaczenia, odzwierciedlają bowiem zasadę ewolucji. Niektóre nazwy pochodzą od roślin, na przykład drzewo (Vrksa) i lotos (padama); niektóre od owadów, na przykład świerszcz (salabha) i skorpion (vrscika); niektóre od zwierząt wodnych, jak ryba (matsya), żółw (kurma), żaba (bheka lub manduka) i krokodyl (nakra). Są asany nazwane od ptaków, na przykład kogut (kukkuta), czapla (baka), paw (mayura), łabędź (hamsa) i od czworonogów, jak pies (svan), koń (vatayana), wielbłąd (ustra) i lew (simha). Nie zapomniano też o stworzeniach pełzających, jak wąż (bhujanga); również embrion ludzki (garbha-pinda) nie został pominięty. Są asany nazwane imionami legendarnych bohaterów, takich jak Virabhadra i Hanuman, syn Vayu(wiatru). Mędrcy Baharadvaja, Kapila, Vasisha i Visvamitra też są wspomniani w nazwach asan. Niektóre asany noszą nazwy pochodzące od bóstw hinduskiego panteonu, niektóre odwołują się do avatarów, czyli wcieleń boskiej mocy. Podczas wykonywania asan ciało jogina przybiera przeróżne kształty wielu stworzeń. Umysł jego przyucza się nie gardzić żadnym z nich, ponieważ wie on, że w całej obfitości form stworzeń od najniższego owada po najdoskonalszego mędrca istnieje ten sam wszechprzenikający duch, który przybiera niezliczone postacie. Jogin wie, że najwyższym kształtem jest bezkształtne. Znajduje on jedność w wielkości. Prawdziwą asana jest taka, w której idea brahmana przepływa bez wysiłku i nieprzerwanie przez umysł sadhaki

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl